Kształcenie ustawiczne

Termin "kształcenie ustawiczne" obejmuje różne formy edukacji dorosłych, takie jak szkoły dla dorosłych oraz naukę pozaformalną. Istnieje definicja, która podkreśla znaczenie uzupełniania wiedzy i kwalifikacji zawodowych poprzez różnorodne metody. Kształcenie ustawiczne zakłada wszechstronną koncepcję uczenia się, które może obejmować formalne i nieformalne aspekty.

Cele kształcenia ustawicznego dotyczą osobistego, społecznego i zawodowego rozwoju jednostki. Uczestnictwo w różnych formach edukacyjnych, takich jak kursy, szkolenia, studia podyplomowe czy wyjazdy studyjne, jest kluczowe dla rozwoju. Istnieją również liczne programy i dobre praktyki, które wspierają aktywizację zawodową bezrobotnych w Polsce.

W szczególności województwo podlaskie posiada inicjatywy, które pomagają osobom poszukującym pracy dostosować swoje kwalifikacje do lokalnego rynku. Kształcenie ustawiczne staje się fundamentem dla ciągłego rozwoju umiejętności w dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Przykłady takich inicjatyw są dostępne w różnych dokumentach programowych oraz na stronach urzędów pracy.

Termin „kształcenie ustawiczne" używany jest często zamiennie z określeniami: kształcenie ciągłe, kształcenie permanentne, edukacja permanentna, kształcenie nieustające, oświata ustawiczna, uczenie się przez całe życie (ang. lifelong learning).

"Kształcenie ustawiczne – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny" (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe,  art. 3 pkt 30).

Idea kształcenia ustawicznego to:

  • wszechstronna koncepcja, która obejmuje formalne i nieformalne uczenie się rozciągnięte na przestrzeni całego życia jednostki i umożliwiające jej osiągnięcie najpełniejszego rozwoju w życiu osobistym, społecznym i zawodowym,
  • koncepcja obejmująca zespół perspektyw, sposobów i środków edukacyjnych, dzięki którym każdy może bardziej rozwijać swoje zdolności i aspiracje na przestrzeni całego życia,
  • to całożyciowy system w tym sensie, że obejmuje on wszystkie formy uczenia się w ciągu życia.

Odbywa się ono poprzez uczestnictwo w: szkoleniach, kursach zawodowych lub hobbystycznych, studiach podyplomowych, wyjazdach studyjnych, konferencjach, seminariach, poprzez czytanie czasopism edukacyjnych, oglądanie lub słuchanie audycji edukacyjnych.