INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Powiatowy Urząd Pracy w Skierniewicach
Widok zawartości stron
INFOdoradca+ Informacje o zawodach
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin 52483
InfoDoradca+
PowrótAnkieter
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Ankieter 422701
- Ankieter terenowy.
- Rachmistrz spisowy.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 4227 Survey and market research interviewers.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe), źródeł internetowych oraz wyników badań i analiz prowadzonych w projekcie SPO RZL (2006–2007) „Opracowanie i upowszechnianie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych”,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- badań ankietowych prowadzonych w projekcie INFODORADCA+ w maju 2018 r.,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Dorota Graszek – DGConsulting, Gdynia.
- Jędrzej Mularski – La Koguta, Warszawa.
- Piotr Żulikowski – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Urszula Jeruszka – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Barbara Sajkiewicz – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Zdzisław Czajka – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Maciej Gruza – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Recenzenci:
- Kinga Pawłowska – Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych, Warszawa.
- Anna Misiuk – SMG/KRC Poland Media S.A., Warszawa.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Piotr Chojnowski – Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, Warszawa.
- Karol Kaczorowski – Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa.
Data (rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2018 r.
2. Opis zawodu
Ankieter odpowiedzialny jest za realizację wywiadów kwestionariuszowych 11 prowadzonych w ramach badań rynku 4, badań opinii społecznej 3 oraz badań ewaluacyjnych 9. Ankieter prowadzi wywiady bezpośrednie 16 realizowane w domach, firmach, miejscach publicznych bądź w formie ankietowych badań audytoryjnych 1.
Opis pracy
Pracownik wykonujący zawód ankieter prowadzi wywiady bezpośrednie, posługując się narzędziami do zbierania danych przygotowanymi przez zespół badawczy.
Przedmiotem badań mogą być postawy, zachowania konsumenckie, preferencje polityczne, odbiór reklamy itp.
Wywiady mogą być prowadzone w oparciu o kwestionariusz papierowy (PAPI 12), z wykorzystaniem komputera (CAPI 6) lub tabletu (TAPI 14).
Przed przeprowadzeniem wywiadu ankieter zapoznaje się z zasadami realizacji badania zawartymi w materiałach do badania i przekazywanymi podczas szkoleń. Podczas realizacji badań ankieter często zobligowany jest do wyszukiwania respondentów 13 zgodnie z założonym doborem próby 7. Praca ankieterów podlega wyrywkowej kontroli.
Sposoby wykonywania pracy
Na etapie przygotowania do prowadzenia badań ankieter wykonuje pracę polegającą na:
- zapoznawaniu się z celami badań,
- dokładnym poznawaniu kwestionariuszy ankiety,
- zapoznawaniu się z narzędziami elektronicznymi wspomagającymi realizację badań (np. dedykowane aplikacje na tablecie),
- otrzymywaniu informacji na temat grup, wśród których przeprowadzane są badania,
- otrzymywaniu próbek produktów do badań testowych,
- otrzymywaniu szczegółowych wytycznych dotyczących sposobów realizacji badań.
W trakcie prowadzenia badań ankieter wykonuje pracę polegającą na:
- wyszukiwaniu respondentów zgodnie z przyjętym kluczem (według cech demograficznych, adresu zamieszkania bądź innych danych, np. użytkowanie danego produktu),
- nawiązywaniu kontaktu z respondentami i uzyskiwaniu ich zgody na wzięcie udziału w badaniach,
- przekazywaniu respondentom kwestionariuszy do wypełnienia lub zadawaniu respondentom zawartych w nich pytań,
- objaśnianiu zasad poprawnego wypełniania kwestionariuszy,
- odnotowywaniu odpowiedzi respondentów i zaznaczaniu ich w ankietach papierowych lub w komputerze osobistym/tablecie według ustalonego wzoru,
- w przypadku ankiet audytoryjnych 1 – instruowaniu respondentów, jak należy wypełnić ankiety,
- dbaniu o możliwie najwygodniejsze dla respondenta warunki prowadzenia badań,
- kodowaniu 10 lub opisywaniu wypełnionych ankiet i przekazywaniu ich do analizy danych.
Ankieter wykonuje swoją pracę także poprzez:
- udzielanie dodatkowych wyjaśnień na temat przebiegu badań (odpowiadanie na dodatkowe pytania ze strony zleceniodawcy),
- przestrzeganie zasad dotyczących poufności realizowanych badań i ochrony danych osobowych.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. Kompetencja zawodowa.
Warunki pracy
Ankieter najczęściej pracuje w terenie, poza miejscem zamieszkania. Ankiety realizowane mogą być na otwartym powietrzu (ulice miast, imprezy masowe), jak i wewnątrz budynków (siedziby firm badawczych, mieszkania respondentów, obiekty użyteczności publicznej itp.).
Niektóre badania wymagają przemieszczania się po wyznaczonym obszarze (np. dzielnica miasta).
Z reguły ankieter realizujący badanie w wyznaczonym terenie porusza się pieszo.
Miejsca prowadzenia badań kwestionariuszowych przez ankietera to:
- miejsca zamieszkania respondentów,
- punkty usługowe, banki, hotele, restauracje,
- ulice w miastach i wsiach,
- siedziby firm badawczych,
- urzędy, muzea, szkoły i inne instytucje publiczne (np. ZUS),
- miejsca odbywania się imprez masowych.
Prowadząc badania ankieter, w przeciwieństwie do teleankietera 15 lub osób wykonujących badania ilościowe przez internet, spotyka się osobiście z respondentami.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Ankieter w działalności zawodowej korzysta z następującego sprzętu:
- komputer stacjonarny, laptop, tablet z dostępem do sieci internet,
- dyktafon,
- telefon,
- drukarka,
- skaner.
W realizacji niektórych badań wskazane może być posiadanie prawa jazdy kategorii B i samochodu.
Organizacja pracy
Ankieter wykonuje pracę przeważnie samodzielnie, zgodnie z informacjami zawartymi w materiałach do badania. W niektórych przypadkach, z uwagi na specyfikę miejsca prowadzenia badania bądź przyjęte założenia realizacji badania, ankieterzy mogą działać w zespołach.
Ankieter pracuje w systemie zadaniowym, w zmiennych godzinach pracy (elastyczny czas pracy).
W przypadku prowadzenia badań wśród konsumentów ankieter pracuje przeważnie w godzinach popołudniowych i wieczornych. Ankieter prowadzący badania przedsiębiorstw i ich klientów zazwyczaj pracuje w godzinach 9–17.
Praca ankietera może być wykonywana jako praca dorywcza, co uwarunkowane jest zapotrzebowaniem na badania konkretnego typu, często o charakterze nieregularnym.
Z reguły część pracy ankieter wykonuje w miejscu zamieszkania, np.:
- przygotowywanie badania,
- kontakt telefoniczny z respondentami, umawianie wywiadów,
- wprowadzanie odpowiedzi respondentów do bazy danych,
- przygotowywanie raportu z realizacji badania.
WAŻNE:
Ankieter zazwyczaj sam organizuje swoją pracę, biorąc pod uwagę dostępność respondentów oraz harmonogram realizacji badania.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Wykonywanie pracy ankietera nie wiąże się z występowaniem specyficznych zagrożeń dla zdrowia. Jednak z uwagi na konieczność przemieszczania się oraz kontakty z ludźmi podczas wykonywania obowiązków ankieter narażony jest na:
- wypadki komunikacyjne podczas docierania do i powrotu z miejsca realizacji badań,
- agresję ze strony potencjalnych respondentów i ich zwierząt.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód ankieter ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- ogólna dobra wydolność fizyczna,
- sprawność narządu słuchu,
- sprawność narządu wzroku,
- sprawność układu kostno-stawowego;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- ostrość słuchu,
- ostrość wzroku,
- spostrzegawczość,
- zręczność rąk i palców,
- szybki refleks;
w kategorii sprawności i zdolności
- zdolność nawiązywania kontaktu z ludźmi,
- dobra pamięć,
- zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji,
- gotowość do pracy w szybkim tempie,
- zdolność przekonywania,
- zdolność współdziałania,
- łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie,
- podzielność uwagi,
- rozumowanie logiczne,
- wyobraźnia i myślenie twórcze,
- zdolność koncentracji uwagi;
w kategorii cech osobowościowych
- ciekawość,
- cierpliwość,
- dokładność,
- ekspresyjność,
- empatia,
- inicjatywność,
- łatwość przerzucania się z jednej czynności na drugą,
- niezależność,
- odporność emocjonalna,
- samodzielność,
- samokontrola,
- wytrwałość,
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.3. Kompetencje społeczne; 3.4. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
W związku z koniecznością przemieszczania się w poszukiwaniu respondentów od ankietera przeważnie wymaga się ogólnej dobrej sprawności fizycznej.
Ze względu na stałe i intensywne kontakty z innymi ludźmi ograniczeniami w pracy w tym zawodzie są dysfunkcje, które mogłyby ograniczać możliwości swobodnego porozumiewania się.
Czynnikiem utrudniającym pracę w zawodzie są wady i dysfunkcje narządu wzroku, które nie mogą być skorygowane szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi, a także dysfunkcja narządu słuchu, która nie może być skorygowana aparatem słuchowym w przypadku co najmniej jednego ucha, tak aby możliwa była komunikacja werbalna.
WAŻNE
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie ankieter preferowane jest średnie wykształcenie. Nie ma wymogów związanych z kierunkiem kształcenia.
Pracodawcy wprawdzie zwracają uwagę na wykształcenie kandydatów, lecz znacznie większy nacisk kładą na posiadane doświadczenie pozyskane w pracy w podobnym zawodzie oraz kompetencje społeczne, pozwalające na efektywne realizowanie powierzonych obowiązków ankietera.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Do wykonywania zawodu ankieter nie są wymagane tytuły zawodowe, kwalifikacje czy uprawnienia zawodowe.
Preferowanym kandydatem do wykonywania tego zawodu jest osoba, która ukończyła szkołę średnią oraz posiada doświadczenie zawodowe w realizacji badań ankietowych 2.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Doświadczenie w realizacji wielu badań zwiększa szansę na zatrudnienie ankietera w projektach badawczych bardziej atrakcyjnych pod względem wynagrodzenia lub wymagających dużego i udokumentowanego doświadczenia.
Doświadczenie to może też być szansą na zatrudnienie na stanowisku koordynatora grupy ankieterów lub w dziale kontroli badań.
Wykonywanie bardziej złożonych prac związanych z projektowaniem i realizacją badań wymaga ukończenia studiów z dziedziny nauk społecznych.
Ankieter może również rozszerzać swój kompetencje w ramach kształcenia/szkolenia w zawodach pokrewnych.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2018 r.) brak jest możliwości walidowania i potwierdzania kompetencji w zawodzie ankieter.
Możliwe jest jednak uzyskanie certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń organizowanych w zakładzie pracy lub prowadzonych przez zewnętrzne firmy szkoleniowe.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie ankieter może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Tajemniczy klient (mystery shopper) |
333905 |
Teleankieter |
422702 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie ankieter wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Przygotowywanie się do prowadzenia badań poprzez poznanie zasad ich realizacji.
- Z2 Przeprowadzanie wywiadów bezpośrednich z respondentami lub ankietowych badań audytoryjnych z grupą respondentów.
- Z3 Przygotowywanie, opracowywanie oraz przekazywanie efektów realizacji badań do analizy.
Kompetencja zawodowa Kz1: Przeprowadzanie badań ankietowych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Przygotowywanie się do prowadzenia badań poprzez poznanie zasad ich realizacji |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z2 |
Przeprowadzanie wywiadów bezpośrednich z respondentami lub ankietowych badań audytoryjnych z grupą respondentów |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z3 |
Przygotowywanie, opracowywanie oraz przekazywanie efektów realizacji badań do analizy |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie ankieter powinien mieć kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Ponoszenia odpowiedzialności indywidualnej związanej z realizacją badań ankietowych.
- Uczenia się i wykorzystywania nowej wiedzy w praktyce badań ankietowych.
- Dokonywania samooceny i weryfikacji własnego działania.
- Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową i obowiązującymi przepisami.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu ankieter.
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu ankieter
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie ankieter nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Miejscem zatrudnienia ankietera mogą być:
- duże firmy zajmujące się badaniem rynku i opinii publicznej,
- małe agencje badawcze,
- firmy o różnym profilu szukające ankieterów na czas określony,
- szkoły wyższe,
- instytucje państwowe zbierające dane statystyczne (np. Główny Urząd Statystyczny) lub prowadzące ewaluację swoich działań (np. instytucje kultury).
Obecnie (2018 r.) na polskim rynku pracy maleje zapotrzebowanie na ankieterów terenowych. Powodem jest zmniejszająca się liczba badań prowadzonych metodą wywiadów bezpośrednich na rzecz tańszych w realizacji badań telefonicznych lub internetowych.
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie (w 2018 r.) w ramach systemu edukacji formalnej w Polsce nie kształci się kandydatów do wykonywania zawodu ankieter. Jednak preferowane przy zatrudnieniu wykształcenie średnie można uzyskać kończąc szkołę średnią o profilu ogólnym lub zawodowym.
Szkolenie
Prowadzeniem szkoleń dla ankieterów z reguły zajmują się firmy badawcze, które ich zatrudniają.
Wywiad kwestionariuszowy oparty na odczytywaniu pytań i zapisywaniu odpowiedzi może stwarzać wiele nieoczekiwanych sytuacji, w których ankieter musi zachowywać się elastycznie i umieć reagować na nieprzewidziane sytuacje.
Z tego względu przed podjęciem tej pracy kandydaci przechodzą odpowiednie szkolenie dotyczące sposobu przeprowadzania wywiadów, ochrony danych osobowych, obsługi sprzętu elektronicznego używanego do badań itp.
Ponadto przed każdym badaniem ankieter musi zapoznać się z koncepcją projektu badawczego, aby jego praca była jak najbardziej wydajna.
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-zawodowe
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Obecnie (2018 r.) ankieter może liczyć na miesięczne wynagrodzenie w przedziale 2300–3300 zł brutto. Stawki za przeprowadzenie jednego wywiadu wahają się od 7 zł do nawet 200 zł brutto za jeden wywiad.
Wysokość wynagrodzenia ankietera zależy m.in. od:
- długości wywiadu i stosowanej techniki badawczej,
- tematyki,
- grupy docelowej,
- odległości, którą trzeba pokonać, aby dotrzeć do respondenta.
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie ankieter możliwe jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Warunkiem niezbędnym jest identyfikacja indywidualnych barier i dostosowanie pod względem technicznym i organizacyjnym warunków środowiska oraz stanowiska pracy do potrzeb zatrudnienia osób:
- z dysfunkcją kończyn dolnych oraz górnych (05-R), która nie wyklucza możliwości przemieszczania się po terenie realizacji badań oraz pokonywania barier architektonicznych,
- z dysfunkcją narządu wzroku (04-O), jeśli wada jest skorygowana odpowiednimi szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi, które zapewnią ostrość widzenia,
- słabosłyszących (03-L) pod warunkiem skorygowania wady za pomocą aparatu słuchowego.
Przeciwskazaniem do wykonywania zawodu jest niepełnosprawność intelektualna uniemożliwiająca niezakłócone funkcje poznawcze (upośledzenie umysłowe 01-U, choroby psychiczne 02-P, całościowe zaburzenia rozwojowe 12-C) oraz niepełnosprawność, która uniemożliwia swobodne przemieszczanie się (upośledzenie narządu ruchu 05-R) i skuteczny kontakt i komunikację (zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu O3-L).
WAŻNE:
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2018 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 30.06.2018 r.
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000).
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 986, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 i 1149).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz. U. poz. 537).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227).
Literatura branżowa:
- Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. PWN, Warszawa 2004.
- Chojnowski P.: Rynek badań w Polsce w 2017 roku. W: Rocznik PTBRiO 2018/19. Edycja XXIII. Polskie Towarzystwo Badania Rynku i Opinii, Warszawa 2018.
Zasoby internetowe [dostęp: 10.07.2018]:
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Szczecinie: https://www.wup.pl/images/uploads/IV.DLA_BEZROBOTNEGO/a.CLIPKZ_poradnictwo_zawodowe/V.do_pobrania/2.ulotki_do_zawodow/ankieter.pdf
- Franciszek Sztabiński „Na czym polega praca ankietera? Przygotowanie do pracy w charakterze ankietera”: http://docplayer.pl/3880566-4-na-czym-polega-praca-ankietera-przygotowanie-do-pracy-w-charakterze-ankietera-franciszek-sztabinski.html
- ICC/ESOMAR 8 – Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku I Opinii, Badań Społecznych Oraz Analityki Danych: http://www.ofbor.pl/public/File/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf.
- Informacje o badaniach ankietowych prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny: http://form.stat.gov.pl/BadaniaAnkietowe/2014/index.htm
- Polskie standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej w terenie – Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów z dnia 26 lutego 2010 http://ofbor.pl/public/File/Program_PKJPA_Standardy_po_WZ_26_02_2010.pdf
- Portal „Diagnozowanie kompetencji”: http://www.diagnozowaniekompetencji.pl/?mod=ankieta&id=217&flag=on.
- Portal Asystent BHP: https://asystentbhp.pl
- Standardy orzecznictwa lekarskiego ZUS: http://www.zus.pl/lekarze/publikacje/standardy-orzecznictwa-lekarskiego-zus
- Strona Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii: https://www.ptbrio.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=52:o-nas&catid=8:towarzystwo&Itemid=114.
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow.
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Ankieta audytoryjna |
Technika badawcza polegająca na rozdaniu kwestionariuszy ankiety respondentom zebranym w jednym miejscu, zazwyczaj pomieszczeniu, audytorium a następnie, po wypełnieniu przez respondentów, ich zebraniu. Ankieter nie zadaje pytań ankietowych respondentowi osobiście, a jego rola polega na podaniu celu realizowanego badania oraz instrukcji wypełnienia ankiety, na udzieleniu odpowiedzi na wątpliwości respondentów, a następnie na zebraniu wszystkich formularzy. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: http://www.ankieter.com.pl/slownik-pojec [dostęp: 10.07.2018] |
2. | Badania ankietowe |
Technika badawcza posługująca się narzędziem zwanym kwestionariuszem ankiety. Ankiety służą do zebrania dużej liczby informacji o zjawiskach występujących w społeczeństwie przy wykorzystaniu z reguły małych nakładów sił i środków. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: https://mfiles.pl/pl/index.php/Ankieta [dostęp: 10.07.2018] |
3. | Badanie opinii publicznej (społecznej) |
Badanie mające na celu poznanie poglądów członków zdefiniowanej grupy (np. zawodowej, mieszkańców danego terytorium) na temat kwestii dotyczących życia społecznego. Przedmiotem takich badań często bywają kwestie sporne, kontrowersyjne. Najbardziej rozpowszechnionym typem badań opinii publicznej są sondaże poparcia dla partii politycznych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
4. | Badania rynku |
Badania respondentów mające na celu poznanie ich zachowań i preferencji jako konsumentów. Wyniki takich badań służą firmom je zlecającym do podejmowania decyzji odnośnie do strategii sprzedażowych lub promocyjnych. Badania rynku są nazywane także badaniami marketingowymi. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
5. | Badanie pilotażowe |
Zwane także zwiadem badawczym, badaniem wstępnym, badaniem próbnym lub pilotażem. Jest przeprowadzane przed zasadniczym badaniem w sytuacji, gdy badane zjawisko, mechanizmy charakterystyczne dla pewnej zbiorowości, terenu czy przedmiotu badania są mało znane. Badanie to zazwyczaj przeprowadzane jest na małą skalę. Badanie pilotażowe pozwala zweryfikować wstępną wiedzę o badanym środowisku oraz sformułować zestaw pytań, na które to badanie ma odpowiedzieć. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: https://mfiles.pl/pl/index.php/Badanie_pilota%C5%BCowe [dostęp: 10.07.2018] |
6. | Computer Assisted Personal Interview (CAPI) |
Metoda badawcza polegająca na przeprowadzeniu wywiadu z respondentem przy użyciu komputera przenośnego (laptopa), na których zapisywane są udzielone odpowiedzi. W stosunku do tradycyjnej metody wykorzystującej papierowe kwestionariusze charakteryzuje się:
|
http://www.grupabadawcza.com.pl/pl/Metody-i-techniki/CAPI [dostęp: 10.07.2018] |
7. | Dobór próby |
Procedura określająca, w jaki sposób dobierani mają być respondenci. Realizacja procedury dobór próby ma za zadanie zapewnić reprezentatywność badania, to znaczy możliwość orzekania o cechach całości grupy na podstawie zbadania jej części. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
8. | Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Rynku i Opinii Publicznej (ESOMAR) |
ESOMAR World Research w Polsce znany jako Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Rynku i Opinii Publicznej (European Society for Opinion and Marketing Research). ESOMAR zrzesza specjalistów w dziedzinie badań rynku i opinii publicznej, marketingu, reklamy, biznesu, spraw publicznych i mediów z całego świata. Celem stowarzyszenia jest pogłębianie i zwiększanie standardu oraz jakości badań rynku. Kodeks ESOMAR (International Code of Marketing and Social Research Practice) to spis wszystkich wytycznych i reguł, jakich mają przestrzegać członkowie organizacji. Jest to najważniejsza na świecie regulacja wytycznych prowadzenia badań społecznych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: [dostęp: 10.07.2018] |
9. | Ewaluacja (badanie ewaluacyjne) |
Systematyczne badanie wartości albo cech konkretnego programu, planu, działania bądź obiektu (np. programu nauczania) z punktu widzenia przyjętych kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
10. | Kodowanie |
Czynność zamieniania odpowiedzi respondentów w formę, która będzie pozwalała na statystyczną analizę danych. Kodowanie można podzielić na dwa typy:
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
11. | Kwestionariusz |
Zbiór pytań uporządkowanych merytorycznie i graficznie, zapisanych na kartce papieru lub w innej formie, tworzony w celu wywołania żądanych odpowiedzi. Jest to typowe narzędzie pomiarowe wykorzystywane jako metoda gromadzenia informacji. Wyróżnia się:
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: https://mfiles.pl/pl/index.php/Kwestionariusz [dostęp: 10.07.2018] |
12. | Paper nad Pencil Interview (PAPI) |
Z angielskiego Paper nad Pencil Interview. Technika badawcza polegająca na przeprowadzaniu wywiadu bezpośredniego przez ankietera z wykorzystaniem kwestionariusza w formie papierowej. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: http://grupabst.pl/papi-badania-kwestionariuszowe [dostęp: 10.07.2018] |
13. | Respondent |
Osoba odpowiadająca na pytania zawarte w ankiecie lub zadawane podczas wywiadu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: https://sjp.pwn.pl/sjp/respondent;2574088.html [dostęp: 10.07.2018] |
14. | Tablet Assisted Personal Interview (TAPI) |
Skrót od angielskiej nazwy Tablet Assisted Personal Interview. Metoda badawcza polegająca na przeprowadzeniu wywiadu z respondentem przy użyciu tabletu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
15. | Teleankieter |
Pracownik prowadzący ilościowe badania społeczne z wykorzystaniem telefonu. Osoba taka łączy się z respondentami telefonicznie i w trakcie rozmowy uzyskuje od nich odpowiedzi na pytania kwestionariusza. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
16. | Wywiad bezpośredni |
Wywiad bezpośredni polega na pozyskiwaniu informacji od respondenta poprzez bezpośredni jego kontakt z badaczem lub ankieterem. Bezpośredni kontakt może mieć charakter osobistego kontaktu – wywiad „w cztery oczy” (osobisty) albo też kontaktu przez telefon – wywiad telefoniczny. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: https://cytaty.mfiles.pl/index.php/keyword/467/0/wywiad_bezpo%C5%9Bredni [dostęp: 10.07.2018] |