Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego nałożyło na powiatowe urzędy pracy obowiązek profilowania rejestrujących się osób bezrobotnych. Na podstawie odpowiedzi klientów urzędu na pytania zamieszczone w specjalnym kwestionariuszu wyznaczany był jeden z trzech profili pomocy.
W zależności od posiadanego profilu urząd mógł stosować różne formy pomocy wobec osoby bezrobotnej:
-
profil pomocy I – pośrednictwo pracy, a także w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe lub takie formy pomocy, jak: szkolenia, finansowanie kosztów egzaminów i licencji, zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania, jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, świadczenie aktywizacyjne, pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej, bony;
-
profil pomocy II – usługi i instrumenty rynku pracy, działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy oraz inne formy pomocy z wyłączeniem Programu Aktywizacja i Integracja;
-
profil pomocy III - Program Aktywizacja i Integracja, działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy, programy specjalne, skierowane do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne oraz w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe.
Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt K 53/16 ogłoszonego w Dzienniku Ustaw w dniu 14 czerwca 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1149) począwszy od dnia 14 czerwca 2019 roku przestaną obowiązywać przepisy dotyczące profilowania pomocy dla bezrobotnego. Oznacza to, że od tego dnia powiatowy urząd pracy będzie mógł zaproponować osobie bezrobotnej wszelkie możliwe formy wsparcia realizowane przez urząd.